onsdag 28 november 2012

Mjuk pepparkaka.

Jag använder alltid just det här receptet till sockerkakor eller andra mjuka kakor. Den blir alltid saftig och luftig, jag ändrar bara smaksättningen efter säsong.  Just nu är det ju perfekt med mjuk pepparkaka.


Recept
(Jag använder mig av kaffe kopps mått, ca 1 cm från kanten på koppen. 
1 kopp är strax under 1,5 dl)

2 ägg
2 kkp strösocker
1 kkp vatten
2 kkp vetemjöl
2 tsk bakpulver.
1,5 tsk kanel
1 tsk malda kardemummakärnor

Gör så här
Vispa ägg och socker vitt och luftigt, tillsätt vatten, mjöl och bakpulver under omrörning, vispa aldrig i de torra ingredienserna, för att undvika att man får en seg kaka. Tillsätt kardemumma och kanel, blanda väl.

Smöra och bröa en form, och grädda kakan i ca 35 minuter i 175 grader. 
(varmluftsugn något lägre temperatur, jag gräddar i ca 160 grader.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar