torsdag 5 juli 2012

Saftiga bullar!

Mina knep för att få saftiga fluffiga bullar.

Knåda degen mycket, och länge! Gärna med bakvispar eller i maskin. Mer än 5 min.
Man behöver inte ens i närheten så mycket mjöl som recepten oftast säger. Lämna degen rätt så kletig innan första jäsningen, och tillsätt hellre mera under utbaket. 
Död åt myten att man skall ha salt & socker på jästen innan för att få degen att jäsa bättre, saltet förstör jästen, och sockret smälter den. Tillsätt senare.
Och sist, men inte minst, använd rikligt och riktigt smör!

 
Kaffe & nygräddat!







Ibland gör jag bara släta bullar, utan att bre smör och rulla dem. Men jag brukar smaksätta dem med vanilj ändå. Jag tar en bit deg, och trycker ett hål med fingret, tillsätter ca 1 tsk vaniljsocker och rullar den till en bulle. Penslar och strör på pärlsocker. Mums! 
(går betydligt snabbare med)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar