söndag 14 oktober 2012

Fyriskaka i miniformat.


Jag älskar att göra små bakverk. En utav mina springformar, är bara 12 cm bred. Perfekt att göra små portions sockerkakor i, eller att göra höga fina tårtor med. Tex: min gräddtårta
Idag gjorde jag fyriskaka. Lagom stor, går åt hälften så mycket smet och ingredienser. Jag och sambon delade på den ena, och den andra bjuder jag på jobbet i morgon =) 

Recept:
(räcker till två små bottnar)
ca 1 halvt stort äpple.
1 ägg
1 kopp socker
1/5 kopp vatten
1 tsk bakpulver
1 kopp mjöl

Skala och hacka äpplet i små tärningar. Sätt ungen på 175 grader.
Vispa ägget och sockret fluffigt. Tillsätt vatten, mjöl och bakpulver, till sist äppeltärningarna. 
Smöra och bröa formen, och grädda i ca 20-25 minuter. 
Pudra med florsocker då de svalnat.

5 kommentarer:

  1. Jag tror jag ska komma förbi och hälsa på imorgon... Ser helt ljuvligt ut. >w<

    SvaraRadera
  2. Hejsan! FIn blogg du har! Var helgen bra? Hänt nått speciellt alltid kul och få reda på saker! ;D kram

    SvaraRadera
  3. Åh så fin och god den ser ut att vara :)

    SvaraRadera