måndag 10 december 2012

Julpyssel

Trevlig andra advent! <3
Julpyntat och pysslat lite hemma idag. Gjort en ljusdekoration med blockljus, härlig kryptomeria och mossa. Här är ett lite steg för steg tips för hur jag gjorde. 

Du behöver: 
ett snyggt fat eller en fin skål
en plastpåse
 oasis
blockljus
mossa
kryptomeria, eller gran
ståltråd
tändare
valfritt pynt


 Börja med att blötlägga oasisen, och täck skålen/fatet med en plastpåse eller lite cellofan. Är du rädd om fatet som jag är så är det bra att skydda den mot skador. Mitt snygga fat jag använder har jag fått av en kompis, och det är så fint! 

Klipp därefter ett par bitar kraftig ståltråd, använd en tändare och värm tippen lite och stick in dem i botten på blockljusen, detta kommer göra att de kommer stå stadigare.
Lägg den blöta oasisen på plats, man kan ev. skära bort lite på kanterna. 
Stick ned ljusen, har du ljusdekorationer är det smart att värma dem innan man fäster dem, för att undvika sprickor på ljuset. Min superfina God Jul - skylt fick jag i julklapp förra året, men jag vet att den är köpt på Behändigt i Härnösand. Så fin!

När ljusen står stadigt, kan man börja sticka gran eller i mitt fall kryptomeria, och sedan täcka med mossa. Jag har dekorerat med kottar, men det går ju fint med nästan precis vad som helst. Lite kanelstänger hade ju varit fint, eller kanske ett snyggt band. 
Enkelt & snyggt, eller hur? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar